Vecinii de la sud par hotărâți să facă ceea ce noi nu am fost în stare: să cumpere un nou avion de vânătoare. Pentru că nu îi dau banii afară din casă, bulgarii doresc doar 8 aparate. Oricum, afacerea ar fi cam de jumătate de miliard de euro. Au apărut primele oferte: JAS 39 Gripen, Eurofighter Typhoon( nou sau second) și F16 ( doar second hand). Analiștii bulgari cred că pe la sfârșitul anului viitor am putea afla ce producător a câștigat comanda. Se pare că Oprea al lor e mai capabil decât al nostru. Dacă și bulgarii reușesc să-și schimbe flota, înseamnă că suntem chiar de toată jena. Ne vom putea consola doar cu faptul că și albanezii sunt în NATO și sunt mai rupți în cur ca noi.

Reportajul din Telejurnal aici.

11 thoughts on “Bulgarii vor un nou multirol”
  1. Am impresia ca mai degraba se rezolva Rosia Montana decat problema multirolului. Sa vedem. In principiu si naiv vorbind cu un sef de SMG de la aviatie ar fi ceva sanse dar, in general, guvernul nu moare de dorul Armatei, ministrul de finante nici macar. Pronosticul meu este ca nici noi si nici bulgarii nu vom avea ceva clar in viitorul apropiat.
    Probabil ca inerent ajungem la o politie aeriana pentru tot sud-estul Europei, patruleaza cand turcii, cand grecii, americanii, italienii. Vom fi un fel de baltici.
    Noi vrem papica, pluguri si tractoare, nu vrem arme nucleare.

  2. @Adelin,
    stiu foarte bine dar dpdv operational este singura care mai poate raspunde unor cerinte in NATO. Cand e vorba de securitatea spatiului aliat integrat, nu mai depinde doar de Bucuresti. Din 2 in 2 ani suntem evaluati si daca nu intrunim niste criterii si obligatii ca aliati atunci se ia o decizie in NATO, cu presiuni, cu tot tacamul. Momentul adevarului nu mai poate fi pacalit la nesfarsit cu ”stai, ca mai putem prelungi putin resursa de zbor”.
    Se vor aloca bani suplimentari (ministerul de finante nu va aproba never ever bani in bugetul Armatei pentru politie aeriana, birocratii prefera sa il lase pe premier sa isi asume intreaga raspundere aproband bani din fondul de rezerva) de la guvern, viitorul guvern, hehehee, si asta este. Cam cinic dar asa va fi.

  3. Ma intreb de ce am ingropat noi programul de modernizare al Mig-29? Oare chiar nu reuseam sa-l „compatibilizam” cu infrastructura de comunicatii NATO? E un avion cu o aerodinamica extraordinara, in plus programul ne-ar mai fi adus probabil si alte contracte de modernizare..

    In alta ordine de idei, am observat ca de cate ori deschid blog-ul dumneavoastra din google, homepage-ul se afiseaza pentru o fractiune de secunda si apoi imi intra un motor de cautare dubios cu niste keywords introduse. Daca il accesez din bookmarks sau intru pe un anumit post e ok.

  4. Nu te supăra, Adelin, dar aici greşeşti. E ciudat că un om ca tine nu ştie toate dedesubturile. De fapt sunt avioanele noastre, dar s-au hotărît să le înmatriculeze pe şest la bulgari. 🙂

    1. Marian, cred ca ai dreptate. Oprea nu a vrut sa plateasca taxa de inmatriculare mare.:)
      Florin, da, a existat proiectul Sniper. Era perfect compatibil NATO, se facea tot la aerostar si tot cu elbit. A fost o decizie politica sa-l ingroape. Au preferat sa modernizeze peste 100 de MIG 21. Puteau sa modernizeze in acesti bani mai putine 21 si toate 29. Asta e!

  5. E ciudat ca acum, la 15 ani distanta decizia de a sacrifica MiG-urile 29 in favoarea 21-ului a fost gresita. Din anacronism s-a mizat pe numar si nu pe calitate. 29 ar fi fost o platforma mult mai OK pentru modernizare din considerente tinand de la uzura fizica mai mica a materialului pana la arhitectura mai deschisa a avionului in sine. 24 de multiroluri aduse la standard 4.5 ar fi fost suficiente inca 10-15 ani de-acum incolo.
    Acelasi anacronism domneste si acum: aud la TV vorbindu-se de dogfighturi sau aterizari pe autostrada (treburi de WW2, maximum Vietnam)asta vazandu-se in modul nepragmatic in care s-a pus problema achizitionarii noului avion. Nu ma mir ca s-a ajuns aici. In mod normal dotarea ar trebui sa fie macar in 2 pasi (azi cumpar 50% din aparate, peste 10 ani inca 50% peste inca 10 ani le scot la pensie pe cele cumparate azi si mai iau inca 10, etc) astfel incat sa avem tot timpul macar 50% avioane onorabile in flota. La momentul 2008 cand inca mai erau bani ORICE ar fi fost mai bun decat 21. Ar fi asigurat capacitatea aviatiei pentru urmatorii 10-15 ani dupa aceasta perioada fiind naturala o noua achizitie pentru a mentine flota moderna si a nu mai fi fortati sa cumparam in ultimul moment. Dar nu, a incepur razboiul orgoliilor, fiecare a avut pretentia sa se arunce la cea mai tare masina din parcare. Nu mai spun de diversificare, suntem singura tara din zona care nu are un aparat serios de sprijin al infanteriei (gen Mi-24, Tigre, Cobra, Su-25). Desi pare paradoxal industria romaneasca de profil a facut destul de mult rau aviatiei romanesti. S-au cheltuit bani in nestire pe programe experimentale si nesigure: IAR-93/99, Puma modificate, etc si pe mentinerea in viata a patru fabrici de avioane in patru colturi ale tarii in dauna achizitionarii de aeronave verificate, de la constructori consacrati, fie ei vestici sau estici. Asa ca la ora asta nu mai avem vanatori-bombardieri, nu avem interceptori, nu avem aparate de atac la sol, nu avem UAV-uri, nu avem aparate de razboi electronic si in general nu mai avem nimic.

Dă-i un răspuns lui VirtualKid Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.