Gluma amară din titlu descrie perfect starea în care se află fabrica de la Craiova, cea în care se asamblează IAR-ul 99 Șoim. Fabrica de avioane abia mai respiră. Singurul client este MApN. Din cauza bugetului subdimensionat, în ultimii ani, armata a redus drastic comenzile de modernizare sau cele pentru noile aparate. Victor Ponta a anunțat o suplimentare de buget pentru MApN și ministrul apărării a declarat imediat că va mări comenzile pentru IAR 99 Șoim. Nu avem alte detalii, însă e un semn bun pentru cei de la Craiova și pentru IAR 99 Șoim, un foarte bun avion de antrenament. Dacă autoritățile vor face și eforturi pentru schimbarea motorului cu unul mai performant, va fi senzațional. România chiar ar avea șanse să vândă fratele vitreg ( specialiștii știu ce vreau să spun) al Hawk-ului britanic. Clienți ar fi fost. Prin 2008, Iordania s-a arătat interesată de avion, însă discuțiile s-au întrerupt brusc. Am avut șansa să zbor de 3 ori cu Șoimul: de două ori la Centrul de Încercări în Zbor ( Craiova) și o dată la Scoala de la Boboc (Buzău). Experiențele au fost de neuitat. 🙂

5 thoughts on “„Fabrica de avion””
  1. Acum cateva luni tailandezii au fost interesati de achizitionarea unui trainer care sa inlocuiasca L-39 Albatros si F-5 Tiger… dar Craiova nu a avut bani sa se reprezinte…
    http://psk.blog.24heures.ch/archive/2014/01/30/la-thailande-cherche-un-remplacant-au-l-39-855029.html

    Cat despre solutii pentru avioane Craiova am tot scris, inclusiv despre asemanarea cu Hawk-ul 🙂
    http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99

    si alte solutii aici, doar vointa sa fie – aici e vorba de offset si o productie sub licenta:
    http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf
    Iar aici inclusiv leasing de avioane pentru scoala regionala de antrenament, in parteneriat cu MApN:
    http://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded

    Dupa completarea unor posibile comenzi pentru IAR-99Soim/XT/DT, poate ca Avioane Craiova ar trebui sa se focalizeze pe un posibil offset sau productie sub licenta de trainer, poate chiar ceva inspirat din concepte ultrausoare, neortodoxe, unele chiar derivate din proiecte civile. Doar bani, vointa si asociere cu un proiectant sa fie. Aici e o alta buba, disocierea INCAS-fabrica, Av. Craiova neavand propriul birou de proiectare… Sau cine stie, poate e mai bine asa 🙂

  2. MApN-ul va face comenzi pentru repararea si prelungirea resursei la IAR-99. Nici vorba de modernizare si, cu siguranta, nici vorba de comenzi pentru avioane noi.

    Remotorizarea avionului cu tot ce include acest proces (achizitie motor, reproiectarea partii din spate a avionului etc.) sunt pur si simplu fantezii 🙂

  3. Adelin – cred ca ar trebui sa vedem mai bine unde suntem cu tehnologia la ora actuala, pentru inceput am putea sa incepem fabricarea M 346 din Kit-uri, avionul IAR 99 Soim C are tehnologie de acum 20-30 de ani si oricat l-am iubi se apropie de momentul in care uzura morala il va face sa iasa din dotare.
    Daca am reusi cuplarea cu un producator american sau european IAR Craiova ar avea viitor, altfel in catiava ani se va desfinta…..nu poti sta la mila statului la infinit si la comenzi la limita subzistentei.

Dă-i un răspuns lui Marius Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.