Pentru că nu pot ajunge la mitingul de la Otopeni, voi trăi din amintiri. 🙂

20 thoughts on “IAR 99 Șoim”
  1. Ce frumos ar fi sa se faca si la noi o formatie de acrobatie aeriana in genul ” Patrouille de France” , ” Blue angels” etc. Avion avem, pilotii buni nu ne lipsesc, beleaua e ca ne lipsesc conducatori buni. Aia e’ !

    1. Pepe, ar fi foarte frumos. este însă foarte scump: orele de zbor, aparate etc. MApN abia are bani să treacă strada.. 🙁

  2. Parca, cand au avut bani s-au straduit mai mult. Spuneai de marketingul defectuos (ca n-au reusit sa le vanda). Ce marketing era mai bun decat o formatie de IAR99 evoluand la inaltime ca-ntr-un balet fantastic. Fiecare tara producatoare de avioane are o formatie din asta.Nope, n-au avut viziune. Iar criza este mana cereasca pentru incompetenta lor.
    Visez inca la ziua cand o formatie de IAR99 sau, hai, SAAB-uri ( nu cazaturile de F-16) va trece peste noi cu fumul tricolor dupa ei.
    Si sa zic : ” Ai nostri sunt nene !”

    1. Pepe, mulțumesc! Am zburat de 3 ori cu Șoimul: de două ori la CÎZ, la Craiova și o dată la Buzău. Sper să mai am ocazia. 🙂

    1. Resboiu, 3 pe soim, 4 pe Mig, 1 pe Jas39 Gripen, 1 pe F16 si 1 pe Typhoon, dar ca stewardesa:)) deci locotenent in rezerva de jandarmi.

  3. Am vazut pe Realitatea , Reporterii Realitatii-07.12.2013 un reportaj ….. de rahat despre IAR 99 (poate facut la comanda).
    Iti scriu tie, care ai ai zburat cu el si il iubesti. Istoria acestui avion, desi recenta e foarte putin cunoscuta si cred ca a-i putea-o prezenta pentru ca romanii sa poata intelege adevarul..

    Intrebare: daca avionul nu ar fi avut marketing bun credeti ca ar fi ajuns sa zboare la: Farnborough, Le Bourget, Ankara, Singapore, Tel Aviv in perioada 1990-1994 cand era „un proiect foarte nou si supercompetitiv”si deja modernizat ?
    Cred ca stii ce insemna in 1990 dupa Farnborough sa fii pe coperta lui Flight International, cand Romania era tara lui Ilescu si a mineriadelor !!!
    Participarile la aceste targuri erau ca o participare la Olimpiade .

    http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1990/1990%20-%202819.html
    Era in acea perioada concurent la JPATS, chiar daca era considerat un outsider.

    La fel eram si la Le Bourget 1991, 1993 . In Singapore 1994 eram pe coperta revistei targului cu o poza superba, ( nu gasesc link-ul – e inainte de era internetului )

    Ce s-a intamplat cu marketingul DUPA 1995 ? Sunt ff multe de povestit, doar dupa 20 ani , intelegi de ce.

    Cred ca un blog IAR 99 in care ar putea scrie toti participantii la acest vast program, ar fi benefic pentru aflarea amanuntelor si o scriere corecta a istoriei recente si cred , cu tot respectul ca ai putea sa il initiezi cu neutralitatea de jurnalist profesionist si recunoscut ca iubitor al IAR 99 (mai am si eu multe de spus).

    Cred ca IAR 99 este ultimul supravietuitor al programelor 100 % romanesti si reprezinta prin istoria sa , drama poporului roman in ultimii 25 ani,

    Daca te intereseaza, te rog contacteaza-ma.
    CU SIMPATIE SI RESPECT DE LA UN CUNOSCATOR AL IAR 99 LA UN PROFESINIST IN JURNALISM SI IUBITOR DE AVIATIE.
    P.S. MI-A PLACUT ICEEA CU PORSCHE-LE TAU !!!!

    Avionul acesta de succes , ce face istorie in SUA il cunosti ?

    http://www.airspacemag.com/military-aviation/Moments-and-Milestones.html
    http://www.courtesyaircraft.com/Current%20Inventory/N43UP%20Yakovlev%20Yak%203%20UPW.htm

    http://www.youtube.com/watch?v=CyRqIFRSYlk

    Mira

      1. RASPUNS RECE, PROFESIONAL, FARA SUFLET …….
        DUPA CE AI SIMTIT CE AI SIMTIT (SAU NU AI SIMTIT, CI NUMAI TE-AI „SIMTIT” DATOR SA SPUI CA IAR 99 E PORSCHE-UL PE CARE TI L-AI DORI) MA STEPTAM LA UN COMANTARIU MAI CALD.
        AM NISTE INTREBARI :
        – CAND AI AI FACUT COMENTARIUL DESPRE IAR 99 TE GANDEAI LA EGO-UL TAU SAU LA AVION
        – STII ISTORIA ACESTUI AVION SAU AI FACUT DOAR UN „TEST DRIVE” CUM SE FACE CU O MASINA DE FITE (PE CARE PORENTIAL O POTI CUMPARA DAR NU TI-O PERMITI) ?
        REMARC:
        – DACA AI FI FOST UN PASIONAT SI INVESTIGATOR ADEVARAT, NU TE-AI FI LIMITAT LA DESCRIEREA SENZATIILOR TALE DE” BAGAJIST” !!! .DACA NU INTELEGI TERMENUL….DOCUMENTEAZA-TE….ORICUM MAI AI NEVOIE DE INFORMATII DESPRE AVIOANE.
        -PACAT CA AI ZBURAT CU IAR 99 !
        – ORI TE CONSIDERI PREA BUN PENTRU IAR 99 …..ORI IAR 99 E PREA BUN PENTRU TINE !

        INTREB IAR:
        S-A RACIT SUBIECTUL ?

        VEZI CE A SPUS COSTI CARE A TRAIT VIATA ACESTUI AVION !
        NU S-A DAT IN TIRIBOMBE GRATIS CA ALTII……..CA SA FACA REPORTAJE………

        MIRA
        P.S. AM AVUT O PARERE FOARTE BUNA DESPRE TINE

          1. SARBATORI FERICITE SI TIE !
            EU AM O PARERE DESPRE TINE PENTRU CA ESTI O PERSOANA PUBLICA.
            M-AS BUCURA SA MI-O SCHIMBI (SAU SA-TI CUMPERI UN PORCHE….CA ORICUM NU-I FACUT IN ROMANIA !)
            ASTA AR INSEMNA SA TE MAI DOCUMENTEZI DESPRE ISTORIA IAR 99 …DACA VREI…
            DEOSEBIREA DINTE NOI ESTE CA EU AM CONTRIBUIT LA ISTORIA ACESTUI AVION IAR TU TE-AI BUCURAT NUMAI DE REZULTATELE MUNCII MULTOR OAMENI PE CARE CREDEAM CA POTI SA-I APRECIEZI SI SA LE PREZINTI REALIZARILE.
            ORICUM, MULTUMESC PENTRU RASPUNSUL PROMPT.
            LA MULTI ANI !!!!!!!!!

            MIRA

          2. Mira, am scris si filmat mult pe aceasta tema, la CÎZ, La Bobocu și nu doar pentru propriul meu ego. Da, în materie de aviație sunt o „stewardesă” de supersonic, nu am avut niciodată pretenția că-s specialist, însă cred că am încercat să ajut aviația militară mai mult decât au făcut-o mulți generali aviatori. Știu, printre altele, că IAR 99 a fost boicotat pe piața internațională (mai ales de britanici) și pentru că Securitatea a furat planurile Hawk-ului și… a apărut Șoimul.

  4. Am zburat cu IAR 99 in anul 1991 atunci cand sub comanda mea echipa Centrului de incercari a preluat de la scoala de aviatie de la Boboc -Buzau cele 4 avioane IAR 99.Istoria acestui program IAR 99 de la primul zbor al avionului S 001 pana la Singapore 1994 a fost viata mea profesionala ca inginer de aviatie.Prostia decidentilor politici a distrus totul in anul 1994.

    1. BRAVO CRISTI !!!!!!!
      MULTUMESC.
      ESTI BARBAT DE BARBAT !!!!!!!!!
      IN ANUL 1988 IAR 99 TREBUIA INTRODUS LA SCOALA DE AVIATIE BOBOCU. FABRICA DE AVIOANE CRAIOVA TREBUIA SA FACA UN EFORT DE MARKETING SI PROMOVARE PENTRU UN AVION TOTAL NOU. SUNA RIDICOL PENTRU ACELE VREMURI…..
      AM FOST TRIMISI SA PROMOVAM ACEST AVION DUPA CE PILOTII FACUSERA „TRECEREA” LA CENTRU DE INCERCARI IN ZBOR. AM PLECAT 6 INGINERI SI TEHNICIENI…….CU TRENUL, IN PICIOARE,FARA LOC….CATRE BOBOCU…..AVAND IN SPATE (NU E GLUMA…IN RANITE) PIESE DE SCHIMB SI TOT KNOW HOW-UL NOSTRU………PARE RIDICOL.
      LA BOBOCU AM FOST ASTEPTATI IN GARA DE UN CAMION MILITAR. ERAM 6 INSI CARE TREBUIAU SA PROMOVEZE UN AVION CATRE UN CLIENT PRETENTIOS. ERAM PLECATI CU NISTE ECHIPAMENTE IN RANITA SI MULT ENTUZIASM. LA BOBOCU, IN MOD TRADITIONAL, ZBURAU AVIOANE TIP: L-29 SI L-39 AVAND CA SI CARACTERISTICA FOLOSIREA SISTEMULUI DE FRANAJ PNEUMATIC.
      AM VENIT NOI CU ACEST IAR 99, NEDORIT IN TRATATUL DE LA VARSOVIA SI AM INVCERCAT SA INVINGEM UN SISTEM……..
      CE S-A INTAMPLAT DE FAPT ?

      DACA VREI SA STI……… SAU VOR SA STIE ALTII……… EU POT SA POVESTESC.
      SI EU AM FOST ACOLO………..INAINTEA TA !
      MIRA

  5. ADELIN
    EU VAD RECUNOASTEREA LIMITELOR CA PE O CALITATE.
    PENTRU ASTA TE RESPECT.
    DACA VREI SA AFLI MAI MUTLE….TOT DESPRE ISTORIA IAR 99 EU POT SA TI -O SPUN.
    UNUI ROMAN PATRIOT CUM TE-AM PERCEPUT NU UNUI JURNALIST.

    MIRA-MAR

  6. Vezi acest link facut de ziaristi profesionisti olandezi ce nu s-au „dat” cu IAR 99???……
    Sunt mult mai informati decat tine, desi esti ziarist roman.

    http://wiki.scramble.nl/index.php/IAR-99

    Sincer desi am participat activ la acest program , habar n-am de unde au ei aceste informatii !!!
    Poate ne spui tu…..
    Iti scriu asta ca o provocare de la profesionist la profesionist.
    O dezbatere referitor la IAR 99 ar fi benefica pentru acest proiect.
    Te rog comenteaza ce a scris acest olandez anonim, dar un adevarat profesionist (si nu roman).
    Te mai intreb odata daca subiectul s-a racit?
    Daca da, macar comenteaza………

    Numele meu este cunoscut in istoria Fabricii de Avioane Craiova….
    Daca crrezi ca poti, te rog raspunde.
    Multumesc.

    1. mira, continuarea proiectului IAR 99 necesită bani. O variantă a fost oferita de Saab care, daca am fi cumparat Gripen, ar fi cumpărat si Fabrica de la Craiova. Soimul are nevoie de un motor nou și mai ales de clienți. MApN abia a mai reparat câte un aparat, de cumpărat nici nu poate fi vorba.

  7. Salut,

    Fiindca te pasioneaza acest avion , ai zburat si comentat cu placere si entuziasm desppre acest avion, daca ai timp , poate te uiti si pe acest blog, iar99blogspot.ro

    Cu stima,

    Grigore

Dă-i un răspuns lui Grigore Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.