Încă 3 F-16

Băieții din escadrila 53 Warhawks sunt în Monte Real, Portugalia. Ei vor aduce acasă încă 3 avioane F-16. Aparatele vor ajunge în țară peste 2 zile. Ultimele 3 F-uri vor veni în primăvară, iar escadrila va fi operaționalizată în 2018. Piloții de F-16 vor începe atunci și misiunile de poliție aeriană. Ministrul Apărării a anunțat deja că România va cumpăra a doua escadrilă. Problema e că nu prea se mai găsesc F-16 MLU. Dacă România ar cumpăra de la americani variante mult mai vechi, ar dura mult prea mult aducerea aparatelor la standardul primei escadrile : MLU 5.2. Cum ar fi ca guvernul să se trezească și să cumpere încă 24 de F-16 V (ultima generație) noi pentru care Lockheed Martin să facă și un offset civilizat? Ar fi ca în Polonia unde politicienii au fost mult mai deștepti și mai patrioți: au cumpărat 48 de F16 Block 50-52 noi pentru care au plătit aproape 4 miliarde de dolari. Din contractele de offset au scos însă peste 6 miliarde de dolari. Cam așa se fac afacerile.

Oricum, nu trebuie să uităm că România are nevoie de 36-48 de F-uri 16. Mai e mult până departe…

14 thoughts on “Încă 3 F-16

  1. Bogdan Dumitru

    Ne miscam cu viteza melcului….

    Dar cu contractul de la Moreni ce se aude? Adica am inteles ca au infiintat o firma cei de la Automecanica impreuna cu cei de la Rheinmetall , dar din cate am inteles ca sa inceapa productia si ca cei de la Rheinmetall sa aduca acolo tehnologie trebuie mai intai ca armata romana sa semneze un contract pe un numar de x vehicule…
    Stiu ca programul corvete a fost blocat in parlament de eternul “prieten” al Romaniei, dar programul TBT a intrat intr-o ceata, adica nu se mai aude nimic….
    Si, copilarind in Moreni, stiu prin ce au trecut cei de acolo si cate incercari au facut ca sa ii sensibilizeze pe cei de la MAPN sa faca ceva bun pt acea uzina…. ar fi bine pt industria de aparare ca in sfarsit sa mai producem si noi ceva…

    Reply
  2. Marius Fenchea

    Poate este timpul sa gandim altfel lucrurile – F 16 MLU se poate folosi foarte bine si exista avioane americane disponibile in USA exact Block 15 – putem comanda inca 4 care vor putea fi trecute prin MLU si Tape 5.2 R in aproximativ 2 ani.
    Alte 16 avioane ar fi frumos sa fie noi si cu licitatie transparenta cu offset asigurat, mie unul nu imi place neaparat F 16 V nu fiindca este american ci fiindca este destul de scumputz in acest moment.
    Cele 16 avioane noi nu este absolut neceasar sa fie F 16 V nici macar nu este necesar sa fie F 16, este necesar sa fie compatibile la partea de armament cu F 16 – adica sa aiba arhitectura armelor folosite aceeasi cu a tarilor membre NATO.
    In acest fel ne deschidem mai multe usi si posibilitati de negociere – Lockheed Martin, SAAB si de ce nu si ceialalti competitori – desi ma indoiec ca pe langa cele 2 companii mai poate oferi cineva raportul calitate pret cel mai bun…….
    S-ar putea ca SAAB Gripen C/D + radar AESA sa iasa mai ieftin de utilizat si dupa ce s-au achizitionat primele F 16 MLU cu SDV-istica aferenta.
    Oare cand o sa ne luminam sa negociem contracte multianuale cu offset si plata esalonata pe 8-10 ani…

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      Marius, să operezi avioane diferite (chiar și cu același tip de armament) este prea mult pentru noi. Cred că ar fi o prostie sa operam 3 tipuri de aeronave :mentenanta diferita, piese diferite, pregatire diferita pentru oameni…Ar fi o greseala mare. Daca te uiti la ce preturi au acum suedezii la Gripen, s-ar putea sa iti schimbi parerea..

      Reply
      1. Dumitru Bogdan

        Pai atunci ramanem blocati cu varianta F 16 MLU si eventual daca mai gasim pe la greci F 16 C\D block 25 / 42 , pt ca restul modelelor de F 16 au alte motoare ….

        Reply
      2. Marius Fenchea

        Adelin- iti dau si nu dreptate, daca ma uit la ora de zbor pe Gripen C/D o sa vad ca este undeva intre 1/2 si 2/3 din valoarea orei de zbor cu F 16 MLU.
        Thailanda a luat dupa F 16 modelul Gripen C/D, ceea ce dovedeste ca se poate si este chair si eficient economic: https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Thai_Air_Force
        Problema noastra este ca intre F 16 MLU si Gripen C/D din punct de vedere al performantelor brute modelele nu au un avantaj unul asuptra celuilalt, practic saltul de calitate al Gripen C/D asa cum este el va fi aproape nesemnificativ daca le opereaze aceeasi forta aeriana.
        MIG-ul 21 LanceR C oricand ne-am stradui in maxim 5 ani cred ca nu va mai zbura decat la meeting-uri aeriene din cauza uzurii celulei.
        De asta am propus un low rate de modernizare a inca 4 F 16 MLU corelat cu livrarea avioanelor noi F 16 Block 50/52+ sau Gripen C/D.
        Apropos desi unele chestii sunt similare nici versiunea F 16 Block 50/52+ nu este 100% compatibila cu F 16 MLU ales de noi.
        Deci fiecare baza aeriana va ramane cu varianta sau tipul de avion al sau in cazul in care nu gasim din prima 12 F 16 MLU.
        Decizia de a lua avioane noi este cu dus si intors fiindca in orizonul de timp a 10 -15 ani o sa vorbim din nou de inlocuirea F 16 MLU cu altceva ca le va expira resursa….
        Si in cazul in care printr-o minune avem bani de operat F 35 nu cred ca ne vom permite sa il tinem in aer prea multe ore de zbor si mai ales nu cred ca ne vom permite mai mult de 12 bucati. Asa ca ideea de avioane noi cu offset mi se pare in continuarea cea mai viabila din punct de vedere economic si militar.

        Reply
  3. Cezar

    Este clar ca varianta F 16 este singura realista astazi. Daca vroiau Gripen, trebuiau sa il cumpere din 2013. Ce spune Marius este o aberatie, nu poti sa faci un asemenea ghiveci in inzestrare, mai ales dupa ce ai investit atat in bazele alea special pentru F 16, arme, piloti e.t.c.

    Este de neanteles de ce nu s-au gandit de la bun inceput ca MLU nu mai sunt de vanzare chiar pe toate drumurile, sau poate stiau asta de la bun inceput, dar erau dispusi sa astepte?!? Daca varianta a II-a este cea reala, inseamna ca nori negri se aseaza deasupra Romaniei cu pasi rapizi!

    PS Adelin….ce stii despre programul pentru Corvete si TBT? Acum ca a castigat PSD-ul sa ne luom gandul? Primul pas l-au facut blocand proiectul in Parlament si criticandu-le aspru pe ambele! Ai ceva noutati pe care ai dori sa le imparti cu noi? Merci! 🙂

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      Cezar, programele merg înainte. Asta e varianta oficială. Teoretic, urmeaza ca MApN să semneze pentru 8×8.

      Reply
    2. Marius Fenchea

      @ Cezar – MIG 21 in 5 ani este out! Deci ramai in principiu cu 12 F 16 MLU pe care trebuie sa le folosesti pe o baza aeriana.
      Cealalta baza aeriana va folosi MIG 21 si apoi?! Daca incepem achizitia astazi tot o sa dureze pana la primitrea F 16 Block 50/52+ sau Gripen C/D noi cel putin 8 luni daca nu 12.
      Linia de fabricatie F 16 in acest moment este ocupata cu F 16 IQ – Irak care are nevoie de avioane mult mai mult decat Romania in acest moment deci cam greu sa primim F 16 / Gripen noi la timp. Aparent na cam grabim cu achizitia si cautam solutii care sa umple rapid golul lasat de MIG 21 LanceR care incet dar sigur isi expira resursele.
      Realist vobind avem sanse sa primim 2 aparate noi in primele 12 luni de la semnarea contractului.
      Nu este ghiveci ceea ce am propus eu pentru inzestrare – 2 baze aeriene cu 2 tipuri de avione diferite, fiecare escadrila avand 16 aparate in final.
      Diferentele intre F 16 MLU si F 16 Block 50/52+ sunt mai mari decat te astepti, saltul este mai mare decat trecerea de la Golf 4 la Golf 5 ca toata lumea se pricepe la masini.
      Nu degeaba s-a avansat idea de sharing and pooling la nivel de NATO.
      Cantitatile achizitionate de fiecare stat sunt farmaceutice in Europa de Est – fara a ne coordona cu 1-2 state la o achizitie este cam greu sa mentinem o flota functionala.
      Deci oricum o iei nu vom avea un singur tip de avion din cauza faptului ca F 16 Block 15 stocate in USA nu sunt trecute prin OCU si nici prin MLU – operatiile acestea dureaza, de aceea am apreciat ca este posibil in 2 ani sa primim 4 aparate – 6 maxim daca facem din nou lucrarile in Portugalia.

      Reply
      1. Cezar

        @marius,

        Linia de fabricatie pentru F 16 irakiene abia o tin la limita de avarie, acesta fiind ultimul contract cert….altfel o inchid/conserva. Mai incearca ei ceva cu India, insa putin probabil sa le iasa si asta datorita cerinteleor de transfer tehnologic 100% avute de indieni. Greu de crezut ca cei din conducerea SUA vor lasa LM sa-si faca de cap. De asta insista reprezentantul LM la BSDA anul asta ca noi sa luom 36 de F 16 V. Nu vreau sa trec la legende si speculatii, insa din ce se mai aude, cineva de sus s-a cam sictirit de modul in care tara noastre percepe inzestrarea armatei in actualul context geopolitic. Insa repet, atata timp cat nu prezint dovezi, mai bine mergem pe pista clasica….nu mai sunt MLU de vanzare si gata.

        Sa treci la F 16 V necesita ample investitii, insa cu offset renteaza. E mai greu sa treci de la MLU la Gripen, atata timp cat tu anunti ca vrei F 35….cum vei face asta achizitionand Gripen? Si totusi, indiferent cat de mari sunt diferentele intre MLU si V, tot F 16 este. Gripen e alt avion pana la urma, iar daca vrei Gripen C/D nu faci nicio smecherie, ca tot pe la nivel MLU 5.2R ramai ca si performante. Varianta E/F costa ca V-ul si inca nu e gata, iar ai nostri spun ca timp nu mai avem. Poate stiu ei ceva ce noi nu stim, Doamne fereste!

        Daca vorbim de SH-uri, cum o dai, cum nu o dai, tot la F 16 ramai…probabil C/D de la Uncle Sam sau de prin alte parti. Insa ce nu pot eu sa cred, este cum in actualul context cineva de la noi crede ca mai poti sa iti pui securitatea tarii in mainile unora care teoretic sunt neutri, asa cum is suedezii, renuntand la americani si la lantul lor logistic in caz de bubuiala. No Way! 🙂 Daca alegeau Gripen fabricat la Craiova(atentie, fabricat, nu asamblat) era altceva, insa am pierdut trenul asta de multi ani. De la arme, la alte posibile avioane, la piese de schimb, pana la piloti(pot sa-ti dea si asta) si altele necesare, fac ca F 16 american sa fie mai sigur decat avionul suedez, mai ales ca vikingii au propriul lor meci ci ivanii, pe care probabil nu vor sa-l inceapa de dragul romanilor. Insa de americani nu putem spune la fel, nici de intentiile lor, nici de posibilitatile logistice in a te ajuta. Meciul Uk vs Argentina si Exocenturile frantuzesti trebuie sa fie lectie pentru noi!

        PS MIG 21 LanceR o sa isi dea obstescul sfarsit pe MK, nu se mai intoarce la Borcea…..si nu in 5 ani cum zici tu, ci in mai mult de 10. Parol! 🙂

        Reply
  4. dupaUreche

    Intrebare logica:

    – cand s-a decis cumpararea acestor avioane nu s-a avut in vedere pasii 2-3 adica urmatorale 12/24/36 aparate F 16 ?

    – doar ne-a asigurat MAN atunci ca decizia de a cumpara “aceste” F 16, in “aceasta” maniera, este cea mai buna solutie pentru Romania.

    Va raspunde cineva pentru aceasta decizie ? A fost vorba de incompetenta ? Coruptie ? Ne-au obligat americanii ?
    E absolut stupid sa ne trezim acum, cica cu banii in mana si ce sa vezi, au trecut toate F 16 urile la promotie.

    Ai nostri politicieni, in loc sa se umfle in pene de 1 Decembrie ar trebui sa trateze Apararea cu mai multa responsabilitate si sa lase profesionistii sa se ocupe de acest domeniu.
    Armata nu e circ, sa-i distreze odata pe an. E si jignitor ca un militar profesionist, unii veterani sa faca demonstratii si sa faca show in fata unor pacalici. Eventual ar trebui sa fie invers – politicienii sa meraga de 1 Decembrie in unitati, sa salute drapelul de lupta si sa multumeasca Armatei pentru ca apara tara si sa cinsteasca memoria celor care au cazut in razboiae.

    Altfel, ajungem de unde am plecat: militarii nostri sunt, ca profesionisti, cel putin la fel de buni ca altii din NATO sau din lume (ma refer la cei verificati pe afara, la desert) dar daca politicul nu pune la dispozitie resursele materiale pentru aparare, totul e degeaba.

    Nu le-o fi rusine la astia cand vad ca cate o aplicatie diferentele dintre echipamentul militarilor romani si ai cel al altor tari ? Nu le-a fost rusina sa puna HAWK ul romanesc actual langa Patriot-ul american ?
    Nu le e rusine de fregatele noastre inarmate cu tun de 76 si mitraliere langa navele de lupta americane care intra in MN ?
    Nu le e rusine de dotarea flotei, a aviatiei, a apararii AA cand miorlaim pe la intruniri NATO ca vrem prezenta la flancul estic ?

    Armata zboara si se instruieste cu ce are. Dar merita mai mult, si trebuie sa-i dam mai mult, pentru ca lumea de acum nu mai este cea din 2010 sau 2012. Iar Moscova nu crede in lacrimi ….

    E acolo, la mintea cocosului sa vedem ce fac polonezii. Sigur, au alte resurse, dar ar trebui sa urmam aceleasi principii. Iar o parte din programe, inclusiv de achizitii, le-am putea face impreuna:
    – arma de asalt ? – inventam apa calda sau luam una noua ?
    – aparare AA
    – submarine sau drone subacvatice ? (pt ca la un atac de saturatie in MN, toate navele de suprafata ar putea fi pierdute in 15 min. 2 submarine romanesti imersate in MN ar da mai multe batai de cap rusilor decat 4 corvete si 2 fregate la un loc)
    – etc, etc, etc

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      Da, suntem cam în curul gol. Singurele arme moderne sunt: C27 Spartan și F-urile (insuficiente). Avem nevoie de tancuri, transportoare, elicoptere de atac si de transport, rachete etc.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.