Mai rău ca-n filmele cu proști

SMURD are un avion performant cumpărat din donațiile oamenilor. A fost luat în 2012, la mâna a doua și a costat 1 milion de euro. Este un Piper Cheyenne PA-42, un bimotor, turboprop, viteză de croazieră peste 500 de km/h, autonomie peste 4000 de km (foto 1). piperCa performanțe, îi este net superior BN-2-ului căzut ieri. Dacă Iovan era la manșa unui astfel de avion, nu pățea ce a pățit. Din acest motiv, mulți s-au întrebat de ce nu a fost folosit acest aparat. Piper-ul este al SMURD, însă e operat de Inspectoratul General al Aviației al M.A.I. Am vorbit cu Bogdan Oprița ( SMURD) și generalul Dorel Grădinaru (șef al IGA-MAI). Am aflat că aparatul este la AEROSTAR Bacău pentru revizia de după 100 de ore de zbor. A fost trimis la sfârșitul lunii decembrie, au fost sărbători și nu știu ce piese nu au venit din Statele Unite și revizia trebuie finalizată săptămâna viitoare. ComunicatAici începe demența. AEROSTAR a dat un comunicat oficial susținând că doar ține-n hangar avionul și nu face mententanță, nu schimbă piese, nimic. Mai mult, subliniază că singura responsabilitate aparține entității care-l operează (foto 2). Poftim? Cine minte? Se pare că e o treabă pur românească. AEROSTAR face pe șest reviziile, nefiind licențiat civil pentru acest tip de aparat. În aceste condiții, cei de acolo au ales să mintă, deși SMURD și MAI au documente că fabrica din Bacău se ocupă de mentenanță… Nu e ca-n filmele cu proști?

Reportajul din Telejurnal e aici.

35 thoughts on “Mai rău ca-n filmele cu proști

  1. Puia Dragos Andrei

    Nu trebuie sa amestecam capra cu varza. Vina e a pilotului Adrian Iovan ca a acceptat sa faca aceasta misiune de transport in aceste conditii. Am mari semne de intrebare daca la experienta lui de pilot de avioane de peste 40 ani nu avea cunostiinta de posibile conditii meteorologice din zona muntiilor Apuseni. Oare nu avea obligatia sa se gandeasca la siguranta 100% a transportului? Oare chiar nu avea alte alternative cum ar fi redirectionarea zborului spre un oras in care nu era nevoit sa treaca muntii Apuseni si sa expuna acestui pericol sau oare nu se puteau preleva organele si aducerea lor cu o cursa comerciala de la Timisoara? Sunt intrebari a caror raspuns e in ceruri acum. E inutil sa lovim in autoritatile romane, ci cred ca ar trebui sa lovim in noi insine fiindca acceptam sa fim mediocri din 4 in 4 ani cand mergem la vot. Daca am fi cinstiti cu noi insine si nu am accepta informatiile subiective vandute de formele de informare in masa de tip mass media, azi am fi mai informati si am sti pe cine sa votam cand mergem la alegerile politice. Daca ar fi asa, am sti ca indiferent de ce culoare politica vorbim, toti se trag din aceiasi radacina comunista dezvoltata de Nicolae Ceausescu. Ar trebui sa cautam sa ne imbunatatim pe noi insine inainte de a cauta vinovatii care ne mint. Mass media are aici ceea mai mare vina ca accepta ca pentru siguranta continuitatii sa vanda orice informatie.

    Reply
    1. dan

      Mai desteptule, problema nu este DE CE a cazut avionul. In afara motivelor de acum, indiferent care au fost ele, puteau fi x motive pentru care un avion sa aterizeze fortat; o defectiune neprevazuta la un motor, un stol de pasari, un front atmosferic neprevazut si turbulente care nu pot fi prevazute inainte de decolare si multe altele.
      Problema este ce fac autoritatiile statului si lichelele care guverneaza DUPA ce se intampla o calamitate sau accident.
      Daca avea loc un atentat terorist, cutremur sau inundatie acum ne intrebam de ce s-au intamplat sau ce au facut institutiile abilitate ca sa salveze ranitii dupa eveniment?
      E o bataie continua de joc reactia guvenantilor incepand cu inexistenta celulei de criza si initiativa halucinanta de a crea una pentru evenimente viitoare!!! (pentru evenimentul din Muntenegru unde nu avea nicio competenta cum de a creat o celula prim plagiatorul pentru poza iar aici nu mai avea “cadru legislativ”???) pana la raspunsul in bataie de joc al lichelei de la MAI ca “regreta ca s-a petrecut acest eveniment in mandatul lui” Adica daca nu se petrecea in mandatul lui NU MAI REGRETA?
      Avioane pentru localizarea ELT, elicoptere militare care pot zbura pe ceata si camere cu termoviziune, aparatura de localizare a telefoanelor mobile cu precizie de 2m fara a fi necesara triangulatia sau gps, recuperarea ranitilor pe targa si urcare lor imediata in elicopter cum se intampla pe teatrele de razboi TOATE astea erau disponibile in Romania, tara NATO si nu au fost folosite invocand tot felul de scuze desi exista si posibilitatea tehnica si cadrul legislativ pentru a fi folosite.
      Este scandalos ca traim si permitem acestor lichele sa ne conduca si sa ne reprezinte.

      Reply
    2. catalin

      Au zburat la Oradea sa preleveze organe de la o persoana aflata in moarte clinica,nu aveau de ales ….nu erau intr-un zbor de agrement .Cu certitudine dl Iovan stia ce risca ,a pus viata unui pacient mai presus decit viata lui.

      Reply
  2. Ion Vatamanu

    Eu cred Adeline ca in acest caz , cineva trebuie sa plateasca ! Pentru nesimtire , indolenta , neindeplinirea atributiilor de serviciu pentru care sunt platiti din banii publici , ai tai , ai mei , ai tuturor ! Si mai cred ca voua , jurnalistilor , va revine sarcina sa puneti presiune pe cei responsabili , ministri , secretari de stat , ce-or fi ei pentru stabilirea vinovatilor si pedepsirea lor ! Si de ce nu si ceva demisii de onoare , desi sunt o rara avis la noi !

    Reply
  3. sorin

    Asta este infractiune sa faci lucrari de intretinere la un avion fara sa ai licenta. Si in baza carui aviz poate zbura acest avion daca firma de intretinere si reparatii nu are licenta?

    Iar ca sa-l contrazic pe domnul de mai sus, nu stim daca pilotul este vinovat. Nu stim care sunt cauzele, pentru ca intr-un accident aviatic sunt mereu mai multe, care au dus la acest eveniment nefericit. Asta cu “nu trebuia sa faca zborul”, ma scuzati, dar avioanele zboara zi, noapte, vant, ploaie, ninsoare…bineinteles in limitele suportate.

    Reply
  4. Sova Edvin

    Pentru Ion Vatamanu – Nu este posibil ca presa, a 4-a “putere” în stat, asa cum se vrea a fi, sa schimbe ceva. Asta pentru ca jurnaliștii sunt mediocrii, nu știu sa pună întrebările care trebuie și se trezesc după o tragedie sa caute știri senzaționale și scandaloase, dar când în România medicii reușesc minuni cu aparatura mult depășită nimeni nu se sesizează. În loc sa căutați vinovați, mai bine căutați soluții!

    Reply
  5. Marius Zgureanu

    Se numeste birocratie si ne-asumarea responsabilitatii, adica imaturitate.

    Asta se intampla cand cumperi un avion la mana a doua si nu stii apoi cum sa faci sa-l intretii, nu te gandesti la logistica, ca desi ai avionul, stai cu saptamanile sau lunile sa-ti vina nu-stiu-ce piesa de la producator!

    Astea sunt achizitiile clasice facute de statul roman.

    E foarte posibil ca si cu avioanele militare sa se intample la fel – vezi cazul celor 12 F-16 reconditionate in Portugalia….

    Reply
      1. Marius Z.

        Pai sunt disperati sa-si acopere idioteniile.

        Pasul 2, acum sa ne gandim daca vine un cutremur major sau inundatii in urmatorii ani, urmat de risc de epidemii.

        Cate aparate de zbor pentru misiuni de salvare sunt capabile sa opereze?
        Ce alte utilaje specializate exista, relativ la suprafata care ar trebui acoperita operativ?
        Care este numarul de paturi de spital care pot primi mii sau zeci de mii de raniti? Care este starea blocurilor operatoare?
        Care sunt stocurile de hrana mobilizabile?
        Care sunt stocurile de medicamente si care e capacitatea de obtinere pe termen scurt a unui supliment?
        Cat de competenti si calificati/pregatiti sunt cei care trebuie sa faca coordonarea operatiunilor? Cate stagii si participari la operatiuni au la activ?

        Cred ca o analiza se impune, dar raspunsul nu ne va placea cum suna…

        Doar daca luam probelmele cu deszapezirile din ultimii ani, unde fie nu erau capabili sa se organizeze, fie firmele platite nu aveau utilajele necesare, in timp ce utilaje mai vechi dar functionale si capabile sa faca fata la zapezi mari au fost taiate sau vandute.

        Cred ca e dezastru logistic la toate capitolele, bine acoperit de rapoarte zornaitoare si comunicate pompoase…

        La asta se adauga incompetenta si reaua vointa a celor numiti politic…

        Cam asta cred eu ca s-ar apropia de tabloul complet.

        Reply
        1. Alex

          Este vorba de mentalitatea lui ‘merge si asa’. Avem instutiii mai mult de forma: ca de obicei pica la teste elementare. Facem demonstratii in piata cu masinile de dezapezit, si cand ninge in mijlocul lui ianuarie ne ia prin suprindere.
          O indolenta criminala a dus la:
          – neactualizarea frecventei ETL
          – cei de la situatii de urgente nu au fost in stare sa explice unei persoane care avea aparatura functionala de detectare a locatiei GPS cum s-o functioneze (sau au incurcat coordonatele: grade/minute/secunde cu zecimalele de la grade)
          – aparatul de zbor nu trebuia sa se ridice de la sol
          – prima grija a copilotului a fost sa-si sune familia in loc sa sune la 112!!!
          – cei care au fost responsabili de zbor (pilot-copilot) trebuiau sa anunte evenimentul caci acestia erau responsabili de zbor; ma indoiesc ca un copilot nu este in stare sa citeasca corect niste coordonate GPS de pe un telefon
          – cei de la situatii de urgenta nu au fost in stare sa explice unor oameni cum sa faca focul si/sau cum sa se incalzeasca astfel incat sa nu inghete de frig pana ajung ajutoarele

          Probabil ca in detalii mai sunt multe alte probleme.

          Intrebarea care ramine dupa 2-3 demisii pompoase: se va schimba ceva in proceduri sau ne rugam sa nu se repete? Vor fi oamenii mai pregatiti data viitoare? Nu institutia e pregatita sa faca ceva: angajatii trebuie sa fie pregatiti!

          Reply
  6. NICOLETA

    Cred ca incompetenta ,la varf,se datoreaza politicului.Oare cu tehnocrati in locul lor ne-ar fi mai bine ? Sau mai bine zis,noi cu cine sa mai votam ?

    Reply
  7. Ion Vatamanu

    D-le Sova Edvin , nu va impartasesc in totalitate opiniile ! Nu toti jurnalistii din tara asta sunt “mediocri” , cum spuneti , eu sunt convins ca mai sunt si oameni onesti , dedicati profesiei lor ! Dar pentru ca aceste situatii hilare si dureroase sa nu se mai repete , cred cu tarie ca e nevoie ca vinovatii (platiti de noi sa-si faca treaba , pe bani grei)sa fie trasi la raspundere ! Pentru ca fiecare pe segmentul lui de responsabilitate sa aiba performante conform fisei postului ! Iar atunci cand nu le au , sa ne lase , sa-si dea demisiile , de bunavoie sau fortati ! Iar justitia sa-si faca si ea treaba pentru care-o platim , sa-mparta dreptatea legata la ochi ! Stiu ca sunt deziderate departe de realitate dar de undeva trebuie inceput ! Iar tineri de felul lui Adelin Petrisor trebuie incurajati , sustinuti , determinati sa faca pasul inainte , sa taie-n carne vie ! Nu e posibil ca de doua zile , de cand toata presa audiovizuala si scrisa vuieste sa n-avem nici o reactie , de la primul ministru , de la transporturi , de la sanatate iar de la interne , Stroe sa spuna ca-i pare rau ca acest eveniment a avut loc in mandatul sau ! Si nici o demisie !

    Reply
  8. Andrei

    Nu! Nu-i can filmele cu prosti! Este ca in alea cu cowboy. Stii tu…sleahta de borfasi vine si praduieste trenul cu bani, iar ala care transporta banii e multumit, pentru ca are si el o cota.

    Reply
  9. Darael

    Toate sunt “normale” pentru tara in care traim.
    Avionul de care spui a fost cumparat de popor prin donatii….. imbecilii de la guvernare nu au grija de el.

    Exact ca si cu Inima Copiilor.
    Proiectul a inceput in 2009. In februarie 2011 era gata. Wow. Sponsorizari, donatii, contructie. Doar in 2013 s-au operat copii aici datorita statului mafiot si a functionarilor imbecili.

    Vrei alte exemple Adelin ?
    NU banii sunt problema noastra, ci gasca de hoti incompetenti care conduc cacatul asta de tara din 90 incoace. Am spus cacat fiind elegant in exprimare. Pentru ca eu personal nu mai astept nimic bun. fiecare an e mai prost decat anul care trece, tot mai putini OAMENI si tot mai multi hoti, smecherasi si curve sunt in functii de conducere.

    Spor la dezbatut.
    Nu o sa rezolvati nimic, absolut nimic altceva decat sa va distrugeti alti neuroni in timp ce acolo, in functii platite de noi, niste indivizi isi fac planuri de concediu de vara din comisioane grase.

    Pace tuturor !
    Nu uitati sa zambiti.
    Accidentul urmator o sa fie mai dur, mai naspa.
    Aaaa…. din experienta mea de viata, e ceva numit “legea seriilor”. Eu m-as pune sa verific TOATE avioanele. Pot sa pariez ca mai mult de 30% nu sunt ok cu reviziile.

    Reply
    1. Alex

      @Darael: te contrazic: nu tara e de cacat! poporul e de cacat. Tara n-are nicio vina pentru cine o populeaza; poate nici ea nu ne suporta…

      Reply
  10. Stelian

    1. Cine (nume, prenume, functie) semneaza comunicatul Aerostar Bacau?
    2. America merge pe principiul profitului. In plus la ei Craciunul si Anul Nou nu-s atit de importante. Nu inchid portile pentru 2 saptamini ca in Ro. Daca s-ar sapa mai adinc cred ca vor fi surprize. Nu cred ca America n-a trimis piesa, ci cred ca in Ro au zis n-o trimiteti acum ca la noi se inchid portile pentru 2 sapt.

    Reply
  11. Vasile

    ” Se pare că e o treabă pur românească. AEROSTAR face pe șest reviziile, nefiind licențiat civil pentru acest tip de aparat. În aceste condiții, cei de acolo au ales să mintă, deși SMURD și MAI au documente că fabrica din Bacău se ocupă de mentenanță… ” – arata clar ca nu stii nimic despre legislatia nationala si international pentru mentenanta! Vorbesti si tu exact ca romanu ca sa te afli in treaba. La Bacau vezi tot timpul Airbus-uri mari din toata lumea la lucrari, dar lasa ca stie Petrisor mai bine…

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      Vasile, nu am zis ca le stiu pe toate, dar cu iti explici ca AEROSTAR neaga ca ar face reviziile cand MAI si SMURD spun ca acolo le fac de obicei? E o problema de logica, dar cred pentru tine e ceva mai dificil sa gandesti si mult mai usor sa arunci cu vorbe. Poate ai avut si jucarii urate…

      Reply
      1. Vasile

        OK ok.. bine. hai sa vorbim frumos atunci. Dar tu ai fost PRIMUL care a spus lucruri urate despre o firma, fara sa te gandesti la consecinte daca nu ai dreptate!
        O firma privata care lucreaza intr-un mediu foarte reglementat international cu multe alte firme private. Sa zicem ca apare stire negativa, nu crezi ca aceasta firma are de pierdut. Daca ei ar avea contract de mentenanta, atunci SMURD ar putea sa sa spuna: Avem contract – uite-l aici. Firma a spus: NU avem contract.
        In plus, un avion trebuie sa faca mentenanta dupa reglemenatari internationale. Daca acel avion nu poate zbura (este ilegal!) fara sa aiba certificarea ca lucrarile au fost facute de catre un operator autorizat. Asa ca daca firma spuna ca nu are voie, este IMPOSIBIL ca ei sa faca acea lucrare. Simplu.
        Desigur, cand un jurnalist face astfel de comentarii trebuie sa verifice.

        Gata nu te mai bat la cap. Le zici tu cum vrei, dar sa stii ca si tu arunci cu vorbe si te ascunzi dupa ele.

        Reply
        1. Adelin Petrisor Post author

          Vasile, si atunci cum se fac lucrurile? fara contract nu inseamna pe sest? AEROSTAR mai bine tacea. NU are licenta pentru acest tip de avion, nu vorbeam despre AIRBUS sau alte aparate.

          Reply
          1. Vasile

            Corect! Atunci, statul roman sau SMURD poate sa dea bani fara contract? Cum apare treaba asta? 🙂 Daca e asa, inseamana ca nu suntem in UE, nu e nici un control si toti isi trimit bani cum vor. Concluzia unica si finala este ca au vorbit prostii de la inceput.

          2. Vasile

            Spune acum Petrisor… nu aveam dreptate si ai aruncat cu vorbe. De la minister apare in presa: personalul pentru revizie a fost cel din cadrul Inspectoratului de Aviaţie, “pentru că ei au făcut cursul şi sunt autorizaţi în acest sens, fiind vorba despre un avion cu înmatriculare militară”

            Deci pana la urma, am avut dreptate. Ai avut de ales sa crezi o firma privata care are interes sa aiba grija de imagina ei, si niste “bugetari”. Ai spus fara mila. Normal sunt “convins” ca si in afara, presa ataca interesul lor industrial etc… ca doar asa e jurnalistic mai bine.

            Se intampla, dar media trebuie sa fie mai atenti si sa se gandeasca la posibile consecinte.

      2. Ionut Soare

        Ce jenant! Puteai sa te opresti dupa “logica”.
        Ca jurnalist cu renume, nu puteai sa suni la SMURD si sa intrebi in baza caror acte (cu numere, date, etc.) sta avionul in hangar la Aerostar?

        Reply
        1. Adelin Petrisor Post author

          Ionut Soare, nu e jenant. Am cerut atunci sa intervievez pe cineva din conducerea aerostar si cei de acolo au refuzat. Au preferat sa dea un comunicat stupid care baga si mai mult lumea-n ceata. Abia azi am obtinut de la smurd documentele legate de revizie. Cred ca stiu macar la un nivel acceptabil sa-mi fac meseria.

          Reply
          1. Adrian Anton

            Ce comunicat stupid!? Ei au spus ce au avut de zis (foarte clar totusi), iar tu ai interpretat ca mint si ai facut afirmatii practic “mincinoase” care au fost imediat trase de alte surse de stiri. Eu zic ca tu ai gresit putin aici, si nu strica sa spui si asta. Toata lumea mai greseste.

          2. Adelin Petrisor Post author

            Adrian Anton, gresesc de foarte multe ori si recunosc, insa aici nu e cazul. Dupa marele comunicat, am cerut sa vorbesc cu cineva din conducerea Aerostar si mi-au trantit telefonul. Secretara mi-a spus ca nu mai este nimeni. Azi am obtinut de la Raed Arafat documente care arata ca reviziile se fac la Aerostar cu mecanici MAI, AEROSTAR folosind infrastructura fabricii. Deci, da in comunicatul acela stupid, Aerostar mintea!

          3. Adrian Anton

            Trebuie sa recunosc ca apreciez ca ai lasat toata lumea sa posteze chiar daca ai fost criticat. Lucru de admirat.

            Dar nu sunt de acord cu tine, infrastructura inseamana si hangar. Tu ai spus: “Se pare că e o treabă pur românească. AEROSTAR face pe șest reviziile, nefiind licențiat civil pentru acest tip de aparat”. Ei au spus ca nu sunt calificati sa faca mentenanta la acel avion. Asa ca nu au gresit cand au spus asta. Si apropo, de ce ei sa faca comentarii despre treaba altuia. Ce sa zica despre ce lucrari face MAI? Nu e treaba lor. Ei au spus despre ce fac ei: hangarizare (care inseamna infrastructura).

            Oricum, fiecare cu parerea lui. O sa iti citesc Blogul mai des acum pentru ca imi place ca participi la discutie si esti deschis la alte pareri.

          4. Adelin Petrisor Post author

            Adrian Anton, voi da in seara asta la Telejurnal documentul in care Aerostra calculeaza costul reviziei, act semnat de acelasi director care semneaza comunicatul penibil. Voi posta documentele pe blog. Stiu ce inseamna infrastructura.

          5. Gheorghe

            Daca insisti atat de mult sa impui neadevaruri , atunci eu consider ca nivelul la care iti faci meseria este inacceptabil!

          6. Adelin Petrisor Post author

            La cat de putine lucruri pare ca intelegi, ar fi inacceptabil sa-ti mai dau un raspuns.

          7. Ionut Soare

            ” E o problema de logica, dar cred pentru tine e ceva mai dificil sa gandesti si mult mai usor sa arunci cu vorbe. Poate ai avut si jucarii urate…”
            La asta m-am referit cand am spus ca e jenant (pentru tine) si puteai sa te opresti dupa “logica”.

            In ce priveste postarea originala, ai afirmat direct ca cei de la Aerostar au mintit si “fac pe sest reviziile” fara sa precizezi pe ce documente iti bazezi afirmatiile sau fara sa precizezi ca Aerostar a refuzat sa comenteze. Iti apreciez munca in general, dar aici a fost o scapare.

  12. Petru

    Si daca facem atatea comentarii ca asa era mai bine sau nu, mai ajuta la ceva? Propunerile sunt ceea ce trebuie pentru viitor si sa se aleaga ceea ce este optim, in rest….

    Reply
  13. Sova Edvin

    Domnule Ion Vatamanu, oamenii de care vorbesti sunt atat de rari incat se pierd in aceasta mare de “mediocrii”. Si asta nu se intampla numai din vina jurnalistilor, dar si din vina “romanului” care sta acasa si asculta, priveste sau citeste aberatiile scoase de jurnalisti. Nu spun ca nu trebuie sa gasim vinovati pentru problemele care apar, insa de ce trebuie sa scriem despre aceste probleme din sistemul mult prea sarac de sanatate al tarii, iar cand totul merge bine preferam sa scriem despre ultimele despartiri din viata mondena, despre unde e Elodia, care politician cu care politician s-a mai certat si in principal orice poate genera un scandal si poate tine oamenii lipiti de televizor mai mult timp. De ce dispare TVR Cultural dar apar televiziuni de scandal… Din vina poporului roman si din vina jurnalistului care este obligat sa scrie ce doreste poporul sa citeasca.

    Schimbarea incepe cu fiecare om, indiferent de statutul politic sau social.

    Reply
  14. Alin Calota

    Este …..dureros, incep sa simt scarba care ma apasa zi de zi in aceasta tara cu un sistem mai corupt si mai infect decat ne putem imagina . cred ca NU am invatat nimic din ceea ce s a intamplat in `89 . Am ajuns sa fim calcati in picioare si totusi spunem “multumesc“.
    ne consideram romani si nationalisti? Gresit , este doar o iluzie pe care o traim zilnic si ne multumim ca primim o eugenie , si totusi nu e vina noastra pt ca ne este “foame“.
    Adelin , cred ca puterea de a mai schimba ceva in tata asta sta tot in mainile voastre , deoarece doar voi mai puteti tine in frau monstrul nascut din lacomia care ne asupreste !

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.