România se screme de ani buni să aleagă avionul care să înlocuiască MIG-ul 21 Lancer. Politicienii o tot dau din colț în colț și asta nu pentru că ar cântări avantajele și dezavantajele: performanțe, aport tehnologic, ora de zbor, offset etc. La jumătatea lunii martie, Jane’s Defence a calculat ora de zbor pentru mai multe tipuri de avioane. Lucrurile stau cam așa :

* Jas-39 Gripen (Suedia)-4700 usd

* F18 E/F (SUA)-11.000 usd

* Rafale (Franța)-16500 usd

* Eurofighter Typhoon (Spania, Germania, UK, Italia)-8200 usd

* F35 (SUA)- 21.000 usd.

Mi-am adus aminte cum actuala putere ne vindea gogoși cum că ar fi bine să luăm niște F16 la mâna a doua ( vai mama lor) și, în viitor, Unchiul Sam ne va da F35. Am spus de multe ori că România nu are bani să folosească acest avion. E ca și cum cineva ar sta cu chirie într-o garsonieră, și-ar lua Bentley și l-ar ține în fața blocului, în Rahova. Oricum, sigur Jane’s nu este printre revistele preferate ale ministrului Apărării. E în engleză.  🙂

17 thoughts on “Alegerea noului multirol”
  1. Doua lucruri:

    – „noul” multirol? „vechiul” e LanceR-ul? 😀

    – foarte ieftin de operat EF-ul, la cam jumatate de pret fata de alte estimari care il dadeau pe langa Rafale la costul orei de zbor.

    Apropo, pe maretul F-16 nu l-au calculat? Sau alea la mana a doua zboara gratis? :))

    1. Marius, Lancer clar nu a fost multirol. jane’s nu a calculat F16 pentru ca e un avion iesit, care nu se mai produce. oricum, la el ora de zbor e undeva in jur de 7-8000 de dolari.Cele second hand sunt rupere pentru ca trebuie revitalizate. daca nu ma insel, americanii doreau sa ne bage pe gat block 15. Imagineaza-ti ca avionica de Lancer e comparabila cu Block 35.
      sch, rusii ies din discutie. E vorba sa poti opera cu aliatii, e vorba de avionica: data link, sistemul amic-inamic etc. te contrazic: pilotii romani sunt foarte buni. Am zburat cu MIG-ul de vreo 4-5 ori, in toate bazele noastre. Crede-ma ca scoala si pilotii sunt mult peste posibilitatile materiale.
      Razvan, din nefericire, ma tem ca ai dreptate.
      Nicoleta, cel mai usor arunci cu banii publici.

  2. Fără presiuni politice ar fi fost bune și niște variante rusești.. Nici nu vreau să mă gîndesc la multele MiG29 care putrezesc prin diverse colțuri (aparent tot pentru că nu și-ar fi putut permite statul operarea lor)… Dar dintre variantele curente Gripen îi cea mai OK, da.

    Ce trebuie însă să se întîmple înainte de toate e să aibă armata noastră o școală decentă ca să aibă și niște piloți decenți. La cum merge școala acum mai bine le iau avioane tipărite și înrămate. Altfel îs mari șanse să ajungă tot pluguri.

  3. Hai ca poate ar da-o la tradus cuiva,dar baiul este ca „interesele”dicteaza!Nenorocirea este ca asta se face pe bani publici,cu riscul vietii pilotilor si nu numai.

  4. Da, mai sunt piloți buni, din păcate nu prea au puterea și voința să lase urmași. Că școala și piloții sunt mult peste posibilitățile materiale nu înseamnă că pregătirea e suficientă. Din păcate trebuie și eu să mă lupt la munca de zi cu zi cu resurse limitate. Și e tot training de piloți, doar că pe partea civilă. Am tot săpat în ce se face la armată și dincolo de fațadă-i cam tragic 🙁

  5. Adelin, eu unul am asa o teorie a conspiratiei care mi se pare ca se confirma cu fiecare zi ce trece – se amana luarea unei decizii cu privire la achizitia unui multirol pana in momentul in care LanceR-ele vor fi retrase de la zbor, moment in care, din lipsa de posibilitati de politie aeriana, se vor lua F-16 vechi, asa cum era planul initial. La pretul initial binenteles.

  6. cea mai buna solutie e eurofighter. costa mai mult, dar pe termen lung iesi mai ieftin cu eurofighter decit cu orice alt avion. ma refer la durata de utilizare, la costuri si la performante. plus ca am avea un offset consistent. gripen e o prostie sinistra, chiar si cu offset de 110 la suta cit ofera suedezii, aparatul ala e limitat… plus ca e invechit moral… e ca si cum ai cumpara acum un telefon nokia 3210 nou nout. e frumos, e mai ieftin decit un smartphone, dar nu prea mai ai ce face cu el decit sa vorbesti si sa trimiti sms-uri… nema internet, nema camera foto etc.

  7. Conceptul de cost al orei de zbor nu face parte din limbajul omului politic de pe la noi.
    Daca se calcula si comisionul discret pentru fiecare tip de avion poate aveam o imagine mai clara.
    Nu vom lua curand decizia si ar fi bine sa ne pregatim pentru politie aeriana, sa vorbim cu bulgarii, sa pregatim bazele, sa avem bani pe capitolul de host nation support. Ma rog, ne vor spune cei din NATO ce si cum, sa revenim cu picioarele pe pământ. Poate ne ajuta ungurii cu avioanele lor alea noi sa patruleze vreo 4-5 ani pana ne hotaram daca luam sau nu. Sa facem lucruri simple pentru ca alea complicate vor fi facute de aliati.

  8. ce vrea jeana asta, a zis mr president ca daca dam 2 gauri la rosia, una la barlad se rezolva toate problemele, o sa avem bani garla, ne luam 20 de F35 cu banii jos si cu restu marim pensiile si salariile. abia asteptam indicatiile pretioase de azi, unde mai minerim tovarase base?

  9. Adelin,
    „jane’s nu a calculat F16 pentru ca e un avion iesit, care nu se mai produce”.
    Gresit, F-16 este inca in productie.

    „daca nu ma insel, americanii doreau sa ne bage pe gat block 15”.
    Era vorba de Block 25, nu Block 15 si nu ni le bagau ei pe gat, noi le-am cerut. Ei (americanii), daca ar putea, ne-ar „baga pe gat” ultima varianta, cea mai scumpa. Nu putem noi, asta e alta treaba.

    „Imagineaza-ti ca avionica de Lancer e comparabila cu Block 35”.
    Block 35 nu exista.

  10. Tuturor ni se mai intampla.

    Legat de comparatia avionicii LanceR vs F-16 Block 30/32, sigur ca se poate face dar per total MiG-ul va iesi inferior. Este ca o 1310 careia i s-a pus navigatie prin satelit. Pe scurt, daca Romania ar fi avut acum Block 30 nici nu ar mai fi avut loc discutia despre innoirea flotei, deci este situatia clasica cu vulpea si strugurii.

    Felicitari pentru seria de articole despre „Best Korea”, sper sa deschida ochii multora, astia eram noi daca nu ar fi existat Decembrie 1989.

    1. Vali, e clar ca nu poti compara MIG cu F16 block 32. Mig-ul e o teva cu aripa delta si un motor. A fost interceptor si atat. Avionica Lancerului e comparabila cu cea de pe block 32. Sa nu uitam ca Israelul a fost printre primele tari care au luat F16 block 32. daca tot facem pasul, ar fi bine un 50/52. Multumesc pentru corectura si pentru felicitari.

  11. Adelin,dar MIG-29 care aveam si noi vreo 30 din cite imi aduc eu aminte,sunt fiare vechi sau sunt tinute in stare de functionare,asa ca o rezerva strategica?

Dă-i un răspuns lui Victor L Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.