În exclusivitate pentru Telejurnalul TVR, ministrul apărării a anunțat că a semnat ieri scrisoarea de intenție adresată omologului său portughez. Asta înseamnă că a început procedura de cumpărare a celor 12 avioane F16 second hand. Negocierea se va încheia cu semnarea Acordului între cele două guverne, RoAF urmând să aibă avioanele prin 20015-2016.  Așa cum am mai spus, costul pachetului este de 677 de milioane de dolari. Aici nu sunt incluse modernizarea pistelor ( 14 milioane de dolari), pachetul de armament ( 100 de milioane de dolari) și un modul de antrenament al piloților în Statele Unite ( 40 de milioane de dolari).

24 thoughts on “Cu un pas mai aproape de noile F16 vechi”
  1. Mereu se mai iveste cate ceva care trebuie sa facem musai asa cum hotarasc altii. Mi se face sila cand vad ca in toate deciziile legate de sume mari de bani se fac numai si numai pe usa din dos. Poate ca alegerea este cea mai buna, dar aceasta nu justifica magaria evitarii unei licitatii.
    Astfel de patrioti il reabiliteaza complet pe Ceausescu.

  2. Sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica
    Cam asa au privit si privesc occidentalii situatia din Romania. Cand e vorba de aspecte de suprafata, se bate toba necesitatii schimbarilor, a evolutie democratice, debarasarea de demonii comunismului, etc, etc. Dar cand sunt aduse in discutie interese economice, optica lor se schimba si orice pas inainte este conditionat si supus presiunii marilor puteri.
    http://taraboste.blogspot.ro/2012/10/sa-se-revizuiasca-primesc-dar-sa-nu-se.html

  3. Pina in 2015 poate sa apara al treilea razboi mondial, sa dispara UE, sa vina o iarna nucleara intre Kosovo si Transnistria sau sa vedem Ungaria Mare.

  4. Cred ca e de departe cel mai „valoros” articol al tau, ai aruncat cu milioane, milioane. 831, mai precis. Imi place.
    Trist si revoltator, totusi. Sa vezi cand vor incepe sa cada. Cu pilotii ROMANI in ele. Ei, pilotii, la fel de apartinatori lui tata NATO/Uncle Sam precum portughezii, francezii, nemtii, britanicii. Who cares anyway, la atatea milioane?

        1. Problema este ca sunt o gramada de vechituri, depasite tehnologic si uzate, atat fizic cat Si moral.
          De aceeasi bani pot lua de la suedezi avioane noi.
          Si suedezii asigura credit guvernamental avantajos si investirea banilor in industria romaneasca.
          Si asa cuvantul ROMAN va fi sinonim cu slugarnic, ca sa nu zic mai rau.
          RUSINE SA LE FIE PENTRU CEEA CE FAC!
          RUSINE SA NE FIE PENTRU CA NU LUAM ATITUDINE!

        2. Periculozitatea achizitiei avioanelor portugheze este foarte mare, datorita modului in care se va face achizitia. In primul rand nimeni nu stie exact suma finala, insa este posibil sa atinga miliardul de dolari. In al doilea rand faptul ca banii vor veni de la un buget si asa vai mama lui. Ioc offset, ioc investii, asadar de unde vom avea banii?!
          Iar asta inseamna ca orice alt program de achizitie va fi stopat. Adio fregate si corvete, adio transportoare, etc, etc.
          Practic aruncam ultimele resurse pe o achizitie care oricum este proasta si nu acopera decat jumatate din necesitatile RoAF.
          Ne carpim adica cu doar o jumatate de petic.

  5. La orice achizitie, noi, romanii, ar trebui sa ne comportam precum scotienii. In schimb, ne comportam ca niste francezi ametiti dupa victoria nationalei de fotbal. De fiecare data.

  6. Eu, noi nu credem ca o sa se cumpere nimic, cu toate ca se fac demersurile cu scrisoarea de intentie si asa mai departe, este cale lunga.
    Bugetul MApN-ului se micsoreaza, domnul Dobritoiu nu cred ca mai prinde vreun mandat din asta din toamna, Ministerul Finantelor nu cred ca va finanta o achizitie asa de paguboasa si pe langa toate astea Basescu abia astepata sa ii prinda la cotitura pe USL-isti.
    Avioanele multirol Second hand/Third hand nu se vor lua pana cand nu se va schimba si presedintele.
    Si mai sunt tare curioa cum vor argumenta cand toata harta din jur face licitatii si cumpara in cunostiinta de cauza avioane de lupta – poate chair noi: http://www.resboiu.ro/2012/10/27/gripen-singura-optiune-pentru-un-multirol-nou/

    Si ca sa vedem ca am ingropat voit flota de MIG 29: http://www.tehnomil.net/2012/10/26/mig-29-polonezii-si-romanii/

    Aici este vorba de rea-vointa!

  7. Pai pana la urma pe ce se dau cele 677 mil.$? Avioanele costa 120 mil$, hai sa zicem ca piesele de schimb si inspectia mai costa inca 100 mil$ si poate antrenamentul de baza al personalului de intretinere si al pilotilor in Portugalia inca vreo 60-80 mil$ (cifra scoasa din burta, tinand cont ca pachetul de antrenament avansat pt. piloti in SUA e la 40 mil$., in Portugalia fiind mai ieftin, desi e numar mai mare de specialisti ce trebuiesc formati), maxim 100 mil$!
    Armele sunt separat si infrastructura separat!
    Upgrade nu e prevazut!

    Deci ce e cu diferenta de 357 mil$?

  8. Asa cum spuneam si in articolul aparut ca si ping-back mai sus, mai este o problema:

    „Asta ca sa nu mai pomenim de faptul ca, incetul cu incetul, cheltuielile insumate legate de aceasta achizitie se apropie 900 mil.$! Daca se va continua acest trend in urmatoarele luni, pe masura ce “negocierile progreseaza”, ne vom apropia de 1 mld. $, pret care deja se aproprie de o oferta de 24 de avioane noi a unuia dintre competitori, cu offset si finantare avantajoase incluse, precum si de oferta de avioane second-hand din stocurile armatei americane, cu revitalizare si upgrade la nivel BL 50/52 inclus. Logic, cu cat parcul de avioane este mai redus, cu atat costurile pe bucata cresc, multe din cheltuielile de achizitie si trecere pe alta tehnologie nefiind direct proportionale cu numarul de aparate, insa mai este si altceva, care ne scapa in acest moment! „

  9. in perioada interbelica romania a mai facut o afacere din asta paguboasa, dar cu comisioane grase, afacerea tunurilor skoda. acum istoria se repeta, dar cu avioane. au mai fost astfel de afaceri si nu doar in domeniul militar: cu fregate, cu buldozerul tanc de la romsilva, cu costumele de scafandru de la cfr etc. de unde se vede ca nu dobritoiu sau basescu sunt de vina, ci poporul in general are ceva defect la nivel genetic…

  10. Oare de ce tin guvernantii cu tot dinadinsul sa ne decimeze armata?inca de prin 2003 a inceput un proces de „modernizare” a fortelor armate care a inclus si desfiintarea unor unitati de parasutisti si cercetare care chipurile se regasesc acum in fortele pentru operatiuni speciale. M-as bucura sa fie asa… Apoi dupa cativa ani de reduceri taieri si casari am ajuns sa avem o armata relativ mica (73000 de oameni) pentru o tara aflata la granita de est a UE. Contractul cu Iraq putea fi o gura de oxigen pentru industria militara romaneasca insa stim cu totii deznodamantul si GSP ACVILA o forta de elita care s-a remarcat pe plan european si poate international a fost desfiintata iar sirul poate continua. Acum platim bani grei pentru niste jafuri de avioane la a cata mana oare? Bravo domnilor guvernanti continuati in acest fel iar cand o sa intram intr-un conflict armat o sa regretati amarnic cand su-34 o sa va dea cu bombe in cap. Noi „internautii” nu avem nici o putere de decizie,putem doar sa ne zbatem pentru ca politicienilor nu le pasa de ce spune pe internet

  11. Bani sunt , potential exista , VOINTA SI CINSTE LIPSA , ia sa colectam si noi din PIB cat altii ( adica sa mai reducem din hotie ) un pls de 7% din PIB cat ar fi normal ( nici decum performanta ) inseamna peste 8 miliarde de euro anual !!!
    Bani suficienti sa se faca orice , da orice , ma repet ne trebuie alta clasa politica, vointa si cinste

  12. Cred ca „acum ori niciodata”, pentru o astfel de achizitie, s-ar impune niste demisii de onoare in Statul Major al Fortelor Aeriene & in Statul Major General.
    Am tot auzind vorbindu-se despre demnitatea si onoarea militarului roman; unde mai exista aceste valori in momentul in care semnezi pentru achizitionarea a 12 rable???

  13. O afacere similara, cu avioane, a existat si dupa primul razboi mondial, pe cand Ion antonescu era atasat militar la Londra. Atunci s-a incercat cumpararea unor avioane care nu satisfaceau carnetul de sarcini al aviatiei romane: afacerea Amstrong-Fokker din 1925.

    De fapt exista o intreaga strategie de a fragmenta orice cerere de achizitii a armatei si a cumpara cat mai multe tipuri de avioane, pe loturi mici, pentru a maximiza comisioanele directe si cele indirecte, din piesele de schimb si mentenanta. Dar chiar si asa, era totusi vorba de avioane noi, nu la mana a 3-a.

    Suna cunoscut?

  14. Eu as fi vrut F35 dar este posibil probabil exact in anul mentionat de tine in articol: 20.015 (20015 – 2016) 😉

    Mai degraba cu banii astia finantam programul spatial romanesc (chiar daca apartine unei firme particulare) si lasam Americanii sa patruleze cu avioanele din baza lor!

    „Far more advantageous!”

Dă-i un răspuns lui Adelin Petrisor Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.