La exact 5 ani de la semnarea contractului cu Avioane Craiova pentru modernizarea unor IAR 99, Armata nu a primit nici măcar un aparat. Uriaşa întârziere nu e singura problemă. Mai grav e că Forţele Aeriene nu au nici măcar un calendar aproximativ de livrare, în condiţiile în care avioanele de antrenament sunt vitale pentru formarea piloţilor de F-16. Iniţial, Armata ar fi trebuit să primească în toamna anului trecut toate cele 10 aparate IAR 99 modernizate. În știrea apar Constantin Bucuroiu, lider, Asociația Sindicatelor din Industria de Apărare și gl.(r.) Victor Strîmbeanu, fost pilot de vânătoare.
Prin prisma faptului ca lipsa aeronavei IAR 99 SM din procesul de antrenare al pilotilor ne-a determinat sa cautam solutii alternative in SUA, reprezinta un mare avantaj nu doar din punct de vedere al standardului de pregatire al viitorilor piloti dar si prin prisma dezvoltarii viitorilor leaderi ai Fortelor Aeriene. Cu toate ca IAR 99 SM este o aeronava de antrenament, au fost stiri si filmari in care au fost prezentate trageri reale cu bombe. Probabil, mentalitatea de multi-scop a aeronavei este una dintre cauzele intarzierilor. Suplimentar, nu am vazut in spatiul public o discutie despre viabilitatea in sine a proiectului, care sa considere varsta aparatelor de zbor, sa considere probabil o potentiala lipsa in piata a pieselor necesare mentenantei, a motoarelor si a conceptului in sine de aeronava de antrenament. Mai mult decat atat, se pare ca nimeni nu este responsabil nici de cheltuirea sumei mentionata in stire nici de factorii care au condus la intarziere si nici de lipsa de viziune respctiv perspectiva. Ma intreb oare ce este mai important, antrenarea pilotilor sau salvarea fabricii?!