JAS 39 Gripen, un avion minunat

Am zburat cu Gripen chiar la fabrica din Suedia, în Linkoping. Nu o luați ca pe o lipsă de modestie, dar foarte puțini jurnaliști din lume au avut privilegiul acesta. A fost un zbor de o oră și jumătate. Am făcut inclusiv dogfight cu o simplă comandă care ne-a însoțit în permanență. Preț de 15 minute, pur și simplu nu am știut pe ce lume sunt. La început, am încercat să urmăresc măcar giroorizontul, să văd dacă zbor întors sau nu. Am renunțat repede. Avionul se învârtea permanent pe toate axele. Maximul de suprasarcină a fost de undeva între 7 și 8 G. JAS ar fi un avion bun pentru Romania, mai ales că are costuri de operare relativ mici. Păcat că ai noștri nici măcar nu au luat în seamă oferta suedeză…

16 thoughts on “JAS 39 Gripen, un avion minunat

  1. Serban

    Tu ai fata mai de suedez decat suedezu’…:) 7-8g suprasarcina? Esti rezistent domnule!

    Cine stie, poate dupa F-16, om cumpara si Gripen, ca 24 de unitati sunt oricum insuficiente, daca totusi dorim cu adevarat sa avem forte aeriene.

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      Americanu’, nu, nu am avut probleme. Am licență medicală de zbor pe supersonice. Am trecut aceleași teste pe care le trec piloții: analize, barocameră, giroscaun etc. Deși licența românească era valabilă, suplimentar, suedezii mi-au făcut și ei controalele lor.
      Șerban, dacă vom opera două tipuri de avioane va fi și mai costisitor. Legat de suprasarcini mari, să știi că te ajută foarte mult pantalonii de suprasarcină. Sunt și niște tehnici de respirație foarte bune.

      Reply
  2. VirtualKid

    …si cand te gandesti ca abia mi-am adus copilul de la aeroclubul din Targu Mures, unde ne-am minunat cat de frumos este avionul-fosila cu care isi fac treaba oamenii astia…..

    totusi, este si mai rau fara nimic!
    Asa arata “Avionul-fosila”.

    Si nu am vazut suedezi in el.

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      VirtualKid, trebuie sa o ia de jos, să vadă mai întâi AN2. Mai încolo, F35, F22 Raptor… 🙂

      Reply
  3. George

    Adelin,
    cel mai probabil vei fi si ultimul roman care zboara cu un JAS-39:(
    de ce sa le dam europenilor de munca? de ce sa ne dea ei de munca? de ce sa luam avioane mai ieftine si mai economice? putem sa dam niste miliarde bune aiurea? putem…

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      George, au mai fost vreo doi piloți romani. Am vorbit cu amândoi. Erau super-încântați. Dar ce folos că hotărârea nu le aparține…

      Reply
  4. pepe

    Bine, bine, mai stai otara sa te hodinesti si fa ceva sa revii. Chiar mie dor de o transmisie a la Adelin “Pestisor”. Hihihihi

    Reply
  5. George

    Am si eu o nedumerire, pe care niciunul dintre adeptii solutiei suedeze, nu poate sa o explice sau nu pare a fi constient de ea: de ce sa cumparam un avion care in 6 ani de zile va deveni demodat si care are foarte putine elemente care il fac superioare lui F-16?
    Spun ca se demodeaza in 6 ani din cauza ca F-35 va deveni operational cu SUA si cu partenerii privilegiati din acest proiect (nu mentionez aici posibilitatea ca in 2016 avionul PAF-FA sa fie si el operational in Rusia!. Nimeni nu vad ca mentioneaza faptul ca Gripen are o raza mai scurta de actiune si transporta mai putin armament decat F-16! Da, o parte din oferta americana are avioane in uz, dar contine pachetul de armament si antrenament tactic in SUA, cu o forta aeriana care zboara misiuni de lupta zilnic. Daca ar fi sa luam Gripen pachetul de armament trebuie luat separat, si nu cred ca acest lucru se va intampla prea curand avand in vedere situatia economica. Asa ca riscam sa le luam precum fregatele, doar cu tunul de bord! Mult trambitatul offset nu cred ca ar trebui sa fie in momentul de fata elementul decisiv al achizitie avand in vedere urgenta ei: in 2013 sunt sigur ca nici un Mig-21 Lancer nu va mai fi operational sau daca va mai fi cu greu cred ca vor exista piloti romani dispusi sa zboare pe el. De, curajul si datoria au anumite limite! Mie mi se ca oricum am privi situatia tot oferta americana e cea mai buna: avioane operationale in 2013, armament, antrenament si acces la F-35. Si e destul de posibil sa muscam si ceva offset interesant – tehnologie cu adevarat de varf daca avem acces la F-35.

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      George, nu ar fi nicio problemă dacă am lua F16 nou, block 50-52, nu rebuturile de block 25 cu avionică sub MIG 21 Lancer. F35 este o pălărie prea mare pentru România. Costa peste 100 de milioane de dolari un aparat. Ca să-i păstrezi capabilitățile stealth mai cheltuiești câteva milioane anual. România se împrumută să-și plătească “întreținerea”. Ar fi cam cum eu aș sta in Rahova la garsonieră, dar mi-aș lua Veyron.

      Reply
  6. George

    @ Adelin Petrisor
    Acum sa jucam cu cartile pe fata: Ai citit ca lumea comunicatul original al MApN din 26 martie, cand s-a luat decizia in CSAT? Spune foarte clar 24 de Block 25 acum in 2013, 24 Block 50/52 in 2015-2016 si in final in 2022-2025, 24 de de F-35. Deci e vb de o strategie serioasa, pe termen lung, nu de o improvizatie.
    Block 25 nu este o rabla cum s-a acreditat prin presa ideea si noi il modernizam doar la cam 30% unui Block 50/52 adica vreo 20-21 de milioane de dolari pentru fiecare aparat, restul se duc pe armament, antrenament, training, intretinere etc. Nu este luat de la AMARG din desert, este luat de la Garda Nationala – este o afacere relativ ok, avand in vedere situatia Romaniei de astazi.
    Nu cred ca F-35 este o povara. Nu il luam la anul, il luam peste 10-15 ani, adica il luam cand practic costurile lui se vor fi amortizat. Cat despre costurile pentru mentinerea capabilitatii stealth acestea vor fi minime, deoarece spre deosebire de B-2, F-117 sau F-22 materialul care absoarbe undele radar este chiar inclus in structura avionului – in fibra de carbon, nu este vorba de aluminiu sau titan acoperit cu o vopsea speciala. F-35 a fost construit din start pentru o intretinerea mai putin costisitoare.
    La capitolul pret F-35 este competitiv relativ la capabilitatile oferite. Intr-adevar a depasit bugetul original, dar este mult mai ieftin decat un Eurofighter sau un F-22. Spre exemplificare vezi contractul incheiat recent de Israel: 20 de bucati pentru aproximativ 96 de milioane de dolari bucata (un pic mai scump ce-i drept ptr ca Israelul a cerut integrare unor echipamente specifice). In 2022-2025 24 de aparate F-35 la nivel standard vor fi perfect fezabile pentru Romania. Eu nu cred ca Gripen poate rezista in serviciu activ 30 de ani avand in vedere modul cum evolueaza piata in acest domeniu. Deja se vorbeste la Boeing de a doua serie de aparate din cadrul generatiei a 5-a, asa ca nu vad foarte bine Gripen. S-ar putea ca prin 2025-2030 Suedia sa fie nevoita sa-l retraga si chiar ar fi extrem de ironic sa-l vad inlocuit cu F-35 sau cu un echivalent al acestuia. Avem sansa sa avem acces la ceva de calitate, nu la o tehnologie relativ veche (tehnologia dezvoltate pentru F-16 se regaseste in mare parte in Gripen!) si ar fi cazul sa nu o ratam.

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      George, aș vrea să apuc și eu clipa când Romaânia iși va permite avioane de generația 5. În primul rând, România a încercat să cumpere F 16 noi și știi ce a făcut L. M? Îți spun eu. I-a dat flit. Nu vom pupa niciodata block 50-52 ptr. că LM nu îl mai fabrică! În altă ordine de idei, știi ce înseamnă pentru o armată săracă să opereze două tipuri de avioane? Bani foarte mulți. Deși ar fi vorba tot de F16, dpdv al mentenanței, trainingului, lucrurile ar fi complet diferite. Eu nu pledez pentru vreo variantă, dar nu-mi vorbi de avantajul junghiurilor Garzii naționale.

      Reply
  7. George

    Da-mi voie sa nu te cred la faza cu flitul de la LM. In aceeasi perioada in care Romania isi cauta avioane noi LM a produs fara prb avioane F-16 pentru Pakistan, EAU, Maroc si va produce pentru se pare si pentru Oman. Mai sunt asteptate comenzi din Irak (36 de bucati), Polonia (se vb de 48 de bucati) si Taiwan (hai ca la astia din urma ar fi prb cu fratele al mare mai la nord de stramtoarea Taiwan). Deci chiar nu cred ca LM ar da cu piciorul la o serie de 24 de avioane noi. Da, trebuie sa inceapa productie de F-35 dar chiar si cei de la LM spun ca vor tine linia de F-16 operationala pana in 2016-2017. Cand puteam lua avioane noi, banii s-au dus aiurea si PNL si PDL se certau ca chiorii. Acum luam de la GN, asta e, fata de optiune upgradarii MiG-21 mi se pare mai ok. Decat sa luam Gripen sa aruncam banii pe upgradeuri nesfarsite (vezi Ungaria si Cehia) si la finalul contractului sa descoperi ca ai luat un avion demodat, e mai fezabil sa opereze cu F-16 si F-35. Avand in vedere abundenta de F-16 (4200 de aparate produse) piese de schimb se vor gasi ha ha de acum incolo. Si oricum Romania trebuie sa aiba 2 aparate de lupta de prima linie – unul penru interceptie si altul pentru atac si sprijin aerian. E o investitie care merita si cred ca ar trebui ca macar sa ne permitem luxul sa speram la un viitor mai bun si mai prosper! 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.