O veste bună și una proastă

Vestea bună e că armata va avea un înlocuitor pentru MiG-ul 21 Lancer. Vestea proastă e că avioanele F16 luate din Portugalia vor costa mult și nu mă gândesc doar la costurile de achiziție, ci mai ales la cele de operare. Să o luăm ușurel și să vedem cam cu ce ne vom confrunta. În primul rând, 12 avioane înseamnă foarte puțin pentru o țară cu o suprafață de aproape 250000 de km pătrați. Teoretic, România ar avea nevoie de cel puțin 36 de aparate, adică 3 escadrile, nu una. În altă ordine de idei, să ne uităm la costurile de achiziție. Potrivit fostului ministru Dobrițoiu, vom cumpăra 12 avioane pentru 628 milioane euro. F16Banii se vor împărți cam așa:  180 milioane euro va primi Portugalia pentru aparate, iar restul la “Marele licurici” pentru un pachet initial de munitie, up-grade și  pentru școlirea piloților și tehnicienilor. Vor fi pregătiți 15 piloți și 83 de tehnicieni. E frumos că e ca la curve, adică plătim înainte să avem aparatele. Avioanele vor veni între 2015 și 2017. Potrivit ministrului Dușa, România va trebui să pregătească bazele pentru operarea avioanelor F 16. Alți bani, altă distracție. Polonezii au cheltuit vreo 400 de milioane de euro pentru baza din Lask. În aceste condiții, în mare, pentru cele 12 F 16 vechi, România va da cam 1 miliard de euro. Costurile cu operarea nu vor fi nici ele mici. Este știut faptul că ora de zbor e mai mare la un avion bătrân. De exemplu, în cazul MIG-ului 21 Lancer, s-a ajuns la vreo 7500 de euro/ ora de zbor. In urmă cu ceva ani, ora era cam 3500 de euro. Fiind vorba de o achiziție de avioane uzate, nici nu se pune problema de offset. Suedezii ofereau offset de cel puțin 100% la cumpărarea lui Jas 39 Gripen, adică România recupera integral banii cheltuți pentru avioane. GripenIntr-un contract similar ca marime, in Ungaria (14 aparate), programul de offset a creat 6.000 de noi slujbe. Nu spun că ar fi trebui să semnăm cu suedezii. Cred însă că ar fi fost de preferat un avion nou, oricare ar fi fost el, Gripen, Typhoon sau chiar F16. La o asemenea sumă, ar fi trebuit să se negocieze un offset și, de ce nu, un transfer de tehnologie, cum oferea Eurofighter, adică accesul specialiștilor noștri la înaltă tehnologie. E bine că vom avea avioane, însă e trist că nu am reușit să negociem mai bine un contract de 1 miliard de euro…

 

 

8 thoughts on “O veste bună și una proastă

  1. Gigi

    Ca să folosesc un limbaj neutru , situaţia este … neplăcută . Şi destul de piperată . Din păcate , avem experienţa cu autostrada Transilvania , primul pas pe drumul cunoscut de secole de a plăti tribut mai marilor zilei . Nimic nu este nou sub soare , aşa-i ?

    Reply
  2. Virtualkid

    Asa este atunci cand esti (pardon!) patat la cur si fara bile! Daca ma gandesc la autostrada care nu mai este, ma gandesc ca o sa fim norocosi daca le mai primim, ca de platit sigur le platim!

    Reply
  3. bogdan

    offtopic; cand estitu in concediu tvr-ul nu mai are reporter de trimis la evenimente mai special gen accidentul din Muntenegru 😀

    Reply
  4. tikka

    Traiasca Marele Licurici si cei care vor lua comisioanele de pe urma afacerii, ce poti zice altceva? Serios ca te doare inima de atata bataie de batjocura pe banii tarii / nostrii.

    Reply
  5. Darael

    Important e comisionul Adelin, nu altceva…. acele chestii jenante numite siguranta nationala, locuri de munca, acces la tehnologie…. parca te-ai nascut ieri da-mi voie sa spun. Iar pretul…. Cui ii pasa de pulimea care plateste ?

    Din nefericire doar idiotii musca momeala “avem nevoie”…. ce imbecilitate.
    La relieful nostru si la marimea tarii 10 escadrile de elicoptere ar fi cu mult mai eficiente decat orice avion actual pentru aparare. Daca suntem sinceri, orice atac real rusesc, american, chinez sau a oricui altcuiva va face praf miliardul investit in harburi in maxim 1 ora de aparare.

    Dar cum suntem idioti cu patalama e normal ca toti sa rada de noi si sa ne jecmaneasca pe fata…. in fond, minunata autostrada a fost furt pe fata din partea americanilor, imprumuturile fmi la fel, gazele de sist sunt tot la fel.

    Suntem colonie si ne comportam ca atare.
    Sincer, eu nu mai sper nimic pentru acest popor. Sper doar ca toti cei care ne vand sa faca cancer (sau orice alta boala simpatica gen avc sau ceva asemanator), ei toti si toate neamurile lor si sa crape in chinuri, avand la cap toti banii furati de pe noi.

    Reply
    1. Adelin Petrisor Post author

      Darael, indiferent de relief, ai nevoie de avioane pentru politie aeriana. Nu ai, vin parteneri din NATO. Pe bani.:)

      Reply
  6. Vlad_

    in momentul cand toti constientizeaza ca optiunea f-16 e proasta,ca avem alternative mult mai avantajoase, la nivel atat de inalt, e clar ca pana la urma nu partea romaneasca,beneficiarul a luat decizia. au luat-o altii pt noi. 🙂

    “Noua Poarta” stie ce e “bine” pt Romania. plus ca deja miroase a acordul Rusiei .

    Rusia nu doreste o Romanie cu 3 escadrile moderne,ca in viitor poate Transnistria nu ar mai fi ruseasca,nu ?!

    Cu 12 f-16 rablagite, noi stam bine in Nato si nu suntem o provocare pt rusi.
    asa e pace , liniste si toti sunt impacati. se poate fura, alte autostrazi…neterminate… business as usual .
    🙁

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.